Sunday, 18 January 2009

YB Jimmy Wong of DAP Sabah

This is Sabah sole Opposition Assemblyman from DAP Jimmy Wong (Sri Tanjong) speech during the debate of the Sabah Economic Development and Investment Authority (Sedia) at the special sitting of the Sabah State Legislative Assembly in Kota Kinabalu on Jan 15, 2009.
The Bill was keenly debated by the House but was passed unanimously after amendments. The House was adjourned for two hours to make the amendment.
Perbahasan Rang Undang-Undang pihak berkuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah 2009 oleh Jimmy Wong pada Januari 15, 2009
Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) bill 2009

THE ROBBER WHO BECAME THE OWNER OF THE HOUSE(KISAH PEROMPAK MENJADI TUAN RUMAH)
Terima Kasih Tuan Speaker kerana memberi saya peluang membahaskan Rang Undang-undang SEDIA ini.

Terlebih dahulu saya ucapkan Selamat Tahun Baru 2009 dan Selamat Tahun Baru Cina yang akan datang kepada semua ahli sidang dewan, rakyat sabah dan seluruh Malaysia.

Saya harap kedua-dua tahun baru ini akan bawa kejayaan kepada seluruh rakyat dan negeri kita, Sabah Yang Tercinta.

Tuan Speaker, mengenai rang undang undang SEDIA ini, izinkan saya sampaikan dalam bentuk pesanan kepada rakan rakan di Dewan Mulia ini, yang juga setiap mereka adalah rakyat Sabah.
Pesanan saya berbunyi begini….

My fellow sabahans if we love this state and its people you will never be able to support this bill at least not in its present form. An important bill such as this ought to be produced for inspection by all ybs well before and in advance. Why is that only a few days notice is given.

(Rakan-rakan saya rakyat Sabah, kalau kita betul-betul sayang rakyat dan negeri kita, saya rasa kita semua tidak sepatutnya menyokong Rang Undang-Undang ini, terutamanya dengan cara ia dikemukakan.

Rang Undang-Undang yang sangat penting ini sepatutnya diperiksa oleh semua YB terlebih dahulu dengan teliti. Tapi nampaknya notis yang diberi begitu singkat. Tidak cukup masa.)

The object of the bill is noble and for that I as the YB for Sri Tanjong support the intention of the bill. But I cannot support its procedure. I know that as I am in the minority my voice will be drowned by the majority in the support of the bill.
But I plead with you the majority that for the sake of all sabahans, at the very least get the bill to undergo a serious overhaul to ensure that the future of sabah and its generations are protected.

(Sebagai ADUN Sri Tanjung, saya mengambil berat Rang Undang-Undang ini kerana saya tahu, tujuannya sangat baik sekali. Tetapi, saya tidak boleh menyokong Rang Undang-Undang ini disebabkan oleh prosedurnya.

Saya tahu suara saya di Dewan ini sangat kecil ini dan akan tenggelam oleh suara-suara majoriti yang menyokong Rang Undang-Undang ini.)
Tetapi, demi kepentingan masa depan rakyat Sabah, masa depan negeri kita dan masa depan generasi kita, saya mohon Rang Undang-Undang ini dikaji dengan lebih dalam dahulu.)

My concerns / (Apa yang saya risaukan?)
1. Section 4. Who determines whether a project is a SDC project. The TYT. This cannot be. The TYT should act on the advise of the Government. It should not be the discretion of the TYT alone.
(Pertama : Seksyen 4. Siapa yang tentukan satu-satu projek itu ialah Projek SDC? Jawapannya ialah Yang DiPertua ! Ini tidak patut berlaku. Sepatutnya TYT harus bertindak mengikut nasihat Kerajaan. Bukan sepatutnya TYT seorang.
2. Section 8. Why is membership of the Authority so exclusive? How can 7 people decide economic future of sabah? Is the purpose of the small number to ensure and increase the horse power of the vacuum cleaner. Furthermore this Lucky 7 can be reduced further. If you read section 1 (3) of the First Schedule the member can be removed at any time without assigning any reason. If you read section 6(1) of First Schedule with Section 4(3) of the same schedule you only need a quorum of 4 people.
Although this is half the quorum but don’t you think 4 people to decide on issues of such severity is not good enough? Surely the matters under SEDIA are very important matters and they require all members to sit together to peruse and discuss properly. Afterall, they are paid under section 13 to sit in this committee, section 13 of this bill includes retirement benefits!!!
Instead what we have is possibly a Gang of Four to decide the economic future of the state (supposedly RM105 billion). Is this fair and just. Will it not be the source of much corruption and vacuum cleaning.
To make matter worst, this Authority can delegate its functions and duties under section 10 of the bill.

(Keempat : Seksyen 8. Kenapa keanggotaan Pihak Berkuasa terlalu eksklusif?
Saya tidak faham bagaimana 7 orang boleh menentukan masa depan ekonomi Sabah walaupun hanya setakat project SDC sahaja?
Adakah jumlah yang sedikit ini adalah untuk menjaga dan menguatkan horse power si Vacum Cleaner ini?

Tidak setakat itu, jumlah 7 orang itu juga boleh lagi dikurangkan pada bila-bila masa tanpa lantikan, seperti di dalam Section 1(3), First Schedule.

Kalau kita baca Section 6(1), First Schedule bersama Section 4(3) jadual yang sama, cuma empat orang diperlukan sebagai korum, walaupun 4 orang ini melebihi setengah daripada ahli-ahli Authority ini.
Tetapi tidak kah kita rasa yang 4 orang adalah terlalu sedikit untuk menentukan perkara sebesar ini? Apatah lagi jikalau ahli-ahli ini ada mendapat bayaran berdasarkan section 13 rang undang-undang ini. Malah bayaran ini termasuk juga bayaran selepas persaraan.
Perkara ini perlu dikaji semula.

Bukannya Kumpulan 4 atau 7 Orang ini yang diberi kuasa menentukan masa hadapan ekonomi di negeri kita (jumlah yang dijangkakan adalah RM105 billion).
Ini sangat tidak adil dan boleh menambahkan lagi kes-kes rasuah di negeri kita.
Malah Authority ini boleh memberi kuasa kepada orang lain dibawa section 10 rang undang-undang ini.

5 But my fellow ybs it gets even much worse. If you analyse the SEDIA decision making process of the economic future of sabah and the rakyat will be transferred from a committee of 7 in SEDIA and then from 7 to 4 and from 4 it will be transferred to 1….yes one man can decide the future of SABAH. If he is good man then maybe we don’t suffer so much but if he is a vacuum cleaner ….you can imagine the consequences. How is this possible. You read Section 10(1). All the powers of the Authority can be transferred to the Chairman or any of the four persons under b, c, d and e. We will be committing financial and political suicide. Slowly but surely power will be vested in one man and that one man what will he do only God knows. But we cannot blame God because we are the one who have committed this crime against the rakyat of Sabah. Instead of change in Sabah we will be returning to a new dictatorship.

(Kelima : Satu perkara lagi, kita semua mesti sedar… hari ini adalah hari yang sangat penting untuk kita membuat keputusan.
Kesilapan kita hari ini akan menyebabkan kita hilang hak bersuara dan tidak lagi dapat membuat keputusan.
Ini kerana kalau kita betul-betul tengok pada Section 10(1), kuasa rakyat nampaknya boleh dipindahkan kepada Pengerusi atau sesiapa daripada empat orang di bawah b, c, d dan e.
Ini sama ertinya kita semua sama-sama ikut rosakkan sistem kewangan, ekonomi dan politik di negeri kita, kalau kita buat keputusan salah hari ini !
6. But the story get even worse. That one man will be protected by law. Nobody can say anything against that one man. If he does anything wrong or he does nothing or he just use SEDIA to increase his power, wealth and position he will be protected 100 per cent. It is as if a robber enter your house to steal your property. Instead of fighting him you open the door to welcome him to rob you and after that you feed him a makan and invite him to rape your wife. What do I mean? Read Section 25. You are giving him or whoever involved in SEDIA absolute immunity and bullet proof protection against any prosecution or suit. Even criminal prosecution, that means the Authority or any of its members are above the law. On top of that while the robber is raping your wife you cannot know or say anything in protest. Because look at Section 23. Whatever is done in secret will be kept as a secret because if you see anything wrong and say anything the robber and rapist will not go to jail but you will be the one.. why must there be secrecy. This is the rakyat’s money not a matter of national security. Is this logic? If you let this law pass you become the accomplice to robbery and rape of the Sabah rakyat.
Section 5(1)(3) says the Authority can sue and be sued and this contradicts section 25 of the bill. If you read it in context, perhaps it means the Authority can only sue people but people cannot sue them!!!
(Keenam : Apa yang lebih teruk sekali, orang ini pula kebal dari dikenakan tindakan undang-undang. Tiada sesiapa boleh melawan orang yang satu ini.
Kalau satu orang ini buat salah, atau tidak buat kerja, atau salah guna kuasa untuk kepentingan diri sendiri, dia tetap tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.
Kita harus buat keputusan yang betul hari ini.
Kalau tidak, itu maksudnya samalah kita sengaja buka pintu kasi perompak masuk rumah dan curi barang kita.
Lepas itu, kita kasi itu perompak makan sedap-sedap dan suruh lagi dia rogol kita punya bini.
Saya harap semua YB faham maksud saya di sini. Cuba baca dan mengerti Section 25 dan Section 23)
Section 5(1)(3) rang undang-undang ini adalah bertentangan dengan section 25. Jikalau kedua-dua section ini di baca dengan teliti, kemungkinan maksudnya Authority boleh menyaman orang lain tetapi tidak sebaliknya.

7. Is that the most terrible part. No it is not. In fact it gets even worse. After the robber steal your goods, eat your makan and rape your wife the next part of SEDIA will let him take over your home and you will stay outside. How will this happen. You have to read Section 29. Before the next election the SEDIA can be dissolved and the robber can be appointed liquidator and if he lost the election he can go to brazil with all the assets, property and funds of SEDIA, and mind you, he cannot be prosecuted (remember section 25). If the robber win the election the story will be different because after the robber got your house and your wife now he will use SEDIA to take your land and your children. I pray that all YBs will not only see today the evils of SEDIA in its present form and vote to have the entire law go back to drawing board and have it redone with all the relevant provisions I commented on thrown out.

(Ketujuh : Saya sudah cerita tadi kalau ini Rang Undang-Undang SEDIA lulus, itu maksudnya kita sengaja mahu perompak masuk rumah kita dan kita layan pula dia bagus-bagus.
Kita tidak boleh buat apa-apa sebab si perompak ini kebal dari segi undang-undang dan tidak boleh dibawa ke mahkamah (ingat section 25).
Tapi saya mahu bagitahu di sini. Itu masih bukanlah yang paling teruk kalau kita luluskan Rang Undang-Undang SEDIA ini.
Yang paling teruk sebenarnya ialah perompak itu juga boleh mengambil harta dan rumah kita.
Bagaimana ini terjadi. Baca Section 29. Pihak Berkuasa boleh dibubarkan sebelum Pilihan Raya akan datang.
Kalau si Perompak itu menang, dia mungkin boleh pergi ke luar negeri dengan harta kekayaan yang dia dapat dari SEDIA.
Tapi kalau dia menang, ceritanya berubah dan jadi lebih dah-syat kerana si perompak itu akan terus bermaharaja lela dan boleh terus merampas hak rakyat.
8. Section 8(2) even contradicts the Evidence Act 1950 in that all minutes of the meeting can be admissible without having to proof it in the court of law.

Malah Seksyen 8(2) adalah bertentangan Evidence Act 1950 kerana semua minit mesyuarat boleh digunapakai sebagai bukti tanpa pengesahan mengikut undang-undang yang sepatutnya.
OLEH YANG DEMIKIAN, SAYA BERHARAP KESEMUA YB DAPAT MELIHAT PERKARA INI DAN TIDAK MELULUSKAN RANG UNDANG-UNDANG SEDIA DAN KITA BIDERI LEBIH MASA UNTUK MENELITINYA LAGI.
RANG UNDANG-UNDANG INI PERLU DIKAJI SEMULA! DEMI MASA HADAPAN RAKYAT SABAH, PENDUDUK BUMIPUTERA, GENERASI MASA HADAPAN SERTA NEGERI KITA SABAH YANG TERCINTA !
LET US NOT FORGET, THE 5 MAIN THRUSTS OF SDC IS SUPPOSED TO:-
a. TRANSFORM SABAH INTO A REGIONAL GATEWAY FOR TRADE, INVESTMENT AND TOURISM.b. CONTINUE TO MAKE SABAH A HARMONIOUS AND PROSPEROUS STATE IRRESPECTIVE OF RACE AND RELIGIONc. MAKE SABAH MORE TECHNOLOGY SAVY FOR A BETTER QUALITY OF LIFE IN THE STATE.d. CREATE MORE JOBS OPPORTUNITIES IN THE STATE, ANDe. MAKE SABAH A COMFORTABLE PLACE TO LIVE IN AMIDST ITS RICH DIVERSE CULTURES, HERITAGE AND ENVIROMENT.
I RECEIVE THIS BILL ON THE 13TH JANUARY 2009, I SERIOULSY FEEL THAT THE TIME GIVEN IS TOO SHORT.
PENUTUP
Cukuplah sampai sini dahulu
Saya habiskan ucapan saya dengan kata-kata……
Jangan sokong rang undang-undang SEDIA ini! Jangan raikan tahun baru 2009 dan tahun baru cina akan datang dengan kita membuat keputusan yang salah.
Ingat! Kesilapan kita tiada makna di masa hadapan…..
Sekian dan terima kasih!!

3 comments:

KINGkimo said...

masa hadapan kita adalah sangat-sangat penting dan janganlah kita cuai. kita tidak mahu orang luar menjadi pemimpin di rumah kita sendiri, kita tidak mahu orang luar menjaga harta yang ada di rumah kita dan jangan ada kecurian di siang hari seperti yang telah berlaku dan sedang berlaku kini... boooosanlah....

KINGkimo said...

Otopot ino tobinai, na'avii noh oh sada doiho id kulam nongoi sizudo do 'pti', ie poh humpis nga nangatagak ngavii... ingkaa nogi dati iti pogun sabah tokou diti do touvi tadau. noikot noh sinusa do ginavoku..... kumaa di YB-YB ngaavi... pomuandamai noh kozo.

Anonymous said...

Kuyak sudah mulut mau cakap ini hal...tidak juga itu para pemimpin (pemimpin konon-konon...conmen adalah!)....biar sajalah urang Sabah ni! Gadai saja apa yang ada...bila lagi mau kaya?

KINGkoooong